Тема:
Диво
життя (Розмноження птахів. Будова яйця)
Мета: ознайомити
учнів з основними особливостями розмноження птахів та будовою яйця; довести
взаємозв’язок будови яйця з наземним способом життя птахів; розвивати вміння
аналізувати, порівнювати та застосовувати отримані знання в повсякденному житті;
залучати учнів до активної пізнавальної діяльності шляхом забезпечення різноманітними
джерелами інформації і формування в учнів способів роботи з ними; виховувати
почуття любові до природи, розуміння необхідності її захисту.
Обладнання
й матеріали: сирі і варені
яйця курей, яйце страуса, препарувальні набори, мультимедійні пристрої,
роздатковий матеріал.
Тип
уроку: комбінований,
мультимедійний
Хід
уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
МОМЕНТ
(Слайд
1. «Кольоропис»)
Кожному
учневі надається три кольорових смайлики – умовний знак емоційного стану
(настрою) учня:червоний (поганий), зелений (радісний), жовтий (нейтральний).Учні
піднімають смайлик того кольору, що
відвідає їх емоційному стану.
Як завжди, на
своїх партах ви бачите смайлики для кольоропису і перш, ніж ми почнемо
працювати давайте подивимось з яким настроєм ви прийшли на наш урок. (Учні піднімають смайлики, а «вартові
настрою» будують на дошці діаграму настрою класу).
Ось так виглядає
діаграма вашого настрою і саме з таким настроєм ми починаємо працювати. Давайте
зробимо все, щоб під кінець уроку ваш настрій змінився на краще.
ІІ.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Перш
ніж перейти до теми нового уроку, я повинна переконатись, що ви засвоїли
попередню тему. На попередніх уроках ви переконались, що птахи мають ряд
пристосувань до їх способу життя, до польоту. Давайте їх пригадаємо.
(Слайд
2. Пристосування птахів до польоту)
На
слайді шляхом натискання клавіші
послідовно появляються ознаки, а діти розповідають,які пристосування
мають птахи у даній категорії.
Всі,
хто дав правильні відповіді на запитання можуть поставити у своїх картках самооцінки
плюси за І етап уроку.
ІІІ.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Для
того, щоб ви могли здогадатись, про що йтиме мова на нашому уроці, прошу
розпочати наступний етап уроку вашу однокласницю, яка прочитає вірш, написаний вашою
першою вчителькою Ларисою Віталіївною Цілик. (Оцінка в картку самооцінки)
Читання
вірша. Учні висловлюють припущення щодо теми уроку.
Сьогодні
ми поговоримо про те, як розмножуються представники класу Птахи. І докладно
зупинимось на вивченні будови яйця птахів. І наш урок матиме назву «Диво життя».
(Слайд 3. Тема уроку)
ІV.ВИВЧЕННЯ
НОВОГО МАТЕРІАЛУ
(Слайд
4. Будова статевих органів птахів)
Птахи –
роздільностатеві тварини. Протоки статевих залоз відкриваються у
клоаку. Статеві залози птахів –
сім’яники та яєчники. У самців є по два сім’яники й два сім’япроводи. У самок –
один яєчник (другий редукований) і один яйцевід. Запліднення у них внутрішнє:
статеві клітини передаються з клоаки самця до клоаки самки. Після запліднення
формується яйце, тобто запліднена яйцеклітина вкривається захисними яйцевими
оболонками. Розвиток зародка відбувається у яйці.
(Слайд 5)
В
багатьох країнах світу в другу п’ятницю жовтня відзначають Всесвітній день яйця
(World
Egg Day). Це свято виникло в 1996
році, проте цікавість людей до яйця проявилась іще в давні часи. Існує
величезна кількість міфів, легенд, казок, у яких згадується яйце. (Про казку
«Курочка Ряба»). (Слайд 6. Воскресіння Ісуса)
Згідно з західнослов’янським переказом, коли Марія
дізналась про воскресіння Христа, вона побачила чудо: яйця, які зберігались у
її будинку, стали червоного кольору; вона роздала їх апостолам, як доказ
воскресіння Христа, проте крашанки з їх рук перетворились в птахів і полетіли,
символізуючи вознесіння Христа на небеса. (Слайд 7. Крашанки і писанки)
Тому фарбовані і освячені в церкві яйця є великоднім
символом та головною ритуальною їжею. А також з цим переказом пов’язаний звичай
розписувати писанки, які сьогодні мають не лише символічне значення, а ще
можуть стати і певним джерелом прибутку для справжніх майстрів. Сьогодні ми не
можемо уявити свого життя для яєць, зокрема курячих. Доречі, вони можуть
служити для розваги. Запрошую до нас ілюзіоністів, які отримали випереджуюче
домашнє завдання. Я думаю, їм є чим вас здивувати.
(Слайд
8.)
Виступ ілюзіоністів
Розваги розвагами, але, в першу чергу, яйце птаха –
це одне з найдивовижніших чудес природи. Воно зберігає загадкову таємницю
життя. Недаремно опису будови та розвитку яйця присвячені цілі томи. (Слайд
9.)
Пташині яйця, як і самі птахи, мають різні розміри. (Слайд 10.)
Із сучасних птахів найбільше яйце в африканського
страуса. Воно важить в 2000 разів більше за найменше яйце, що належить птаху —
джмелю (один з видів колібрі). Яйця страуса мають довжину в середньому 180 мм і
ширину 140 мм, та важать 1,2 кг. Яйця птаха-джмеля 13 мм завдовжки та 8 мм
завширшки, і важать половину граму. Вимерлий Слоновий птах із Мадагаскару
відкладав яйця, що були в 7 разів більші за яйця африканського страуса.
Забарвлення яєць теж різноманітне. (Слайд 11.)
Зазвичай однотонно-білі яйця несуть птахи, які
гніздяться у норах, печерах або дуплах — ластівки берегові, рибалочка, дятли,
крутиголовки і т.ін. Яскраво-білий колір яєць при цьому допомагає птахам легше
знаходити їх в затемненому середовищі. Птахи, які гніздяться на землі або у
відкритих гніздах на деревах, частіше за все мають забарвлені яйця (однотонні
або плямисті) — такий камуфляж допомагає уникати хижаків. Втім, деякі види, що
гніздяться на землі, відкладають білі яйця — але в цьому випадку яйця швидко
набувають кольорів навколишнього середовища, вкриваючись плямами від ґрунту та
гниючих рослинних рештків у гнізді. У деяких випадках, як, наприклад, у
тонкодзьобої кайри, кожна самиця відкладає яйця іншого забарвлення, що
допомагає їм знаходити свою кладку серед тисяч таких самих всередині пташиного
базару, на скельних полицях. У іншого виду, Індійської жовтосережкової чайки
яйця мають різне забарвлення залежно від субстрату, на якому він гніздиться.
Проте, незважаючи на таку різноманітність, яйця
птахів мають однакову внутрішню будову. Запрошую до нас групу скрайбінгирів,
які представлять нам свою домашню роботу
- скрайбінг-презентацію, яка і познайомить вас з будовою яйця.
Демонстрація скрайбнігу.
Сподіваюсь, ви були уважними і все добре
запам’ятали, а щоб перевірити чи не обманули нас наші скрайбінгири, ви
самостійно познайомитесь з будовою яєць при проведенні невеличкого
лабораторного дослідження. (Слайд 12.)
V.
ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
Прошу вас зручно розташуватись навколо своїх столів
і налаштуватись на дослідницьку роботу.
Сьогодні важко собі уявити повноцінний раціон людини
без яєць. Та деколи курячі яйця залежуються я
в холодильнику чи в магазині і господиня точно не знає наскільки вони
свіжі. Строк зберігання яєць залежить і від місця зберігання. Якщо вони
знаходяться в кімнатних умовах, строк скорочується до 1 тижня. В холодильнику –
до 6 тижнів. Оптимальний строк зберігання 28-30 днів. Для того, щоб убезпечити
свою родину від отруєння несвіжими яйцями, перед споживанням варто перевірити
їх свіжість. Є багато способів перевірити свіжість курячого яйця, деякі досить
прості, проте далеко не всі відрізняються надійністю. В ході практикуму ми
перевіримо деякі з них.
1.
Дослідження свіжості яйця за допомогою холодної
води.
2.
Вивчення будови яйця (Слайд
13. Будова яйця)
·
Зовнішній вигляд (форма еліпсоїда, один кінець
гострий, інший тупий)
·
Шкаралупа з порами. (розглянути з допомогою лупи,
підфарбувати).
Зверху воно вкрите твердою
оболонкою — шкаралупою, яка в основному складається з кальцію карбонату і має
захисне значення. У той же час
шкаралупа повинна бути проникною для повітря. Для чого це потрібно? Вірно, для
дихання зародка. Тому в шкаралупі є дрібні пори, яких більше на тупому кінці
яйця. Розгляньте їх через лупу. Вапняна шкаралупа щойно відкладеного яйця
набагато товща й міцніша від шкаралупи яйця з розвиненим в ним пташеням. Із чим
це пов’язано?
·
Щойно знесене
яйце покрите тоненькою плівочкою (надшкаралупова
оболонка). Вона захищає від проникнення вологи, бактерій, але вільно
пропускає гази. Запам’ятайте, якщо ви хочете довше зберегти, наприклад, курячі
яйця свіжими, не мийте їх перед зберіганням, щоб не змити цю оболонку.
·
Підшкарлупова оболонка (відділення її від шкаралупи
– перевірка свіжості яйця) У щойно
знесеному яйці білок заповнює весь простір між жовтком і шкаралупою. Як тільки
яйце охолоне, білок трохи стискається, відходить на тупому кінці від шкаралупи,
тягнучи за собою внутрішній шар підшкаралупової оболонки. Таким чином, на
тупому кінці яйця між білком і шкаралупою утворюється простір — повітряна
камера. Тепер вам зрозуміло, чому на тупому кінці у шкаралупі більше пор? Так,
через них до камери потрапляє повітря.
·
Внутрішній вміст яйця: жовток, оточений щільною шаром
білка (на вареному яйці) Ми
бачимо білкову оболонку, або білок, як ми звикли називати. Як ви гадаєте,
звідки походить така назва? Дійсно назва походить скоріше від кольору, але тут
міститься велика кількість білків, які і є фактично будівельним матеріалом для
майбутнього організму. У цій оболонці
яйця міститься основна частина води.
·
Надломити білок (дослідження свіжості)
·
Розбити свіже яйце (порівняння свіжості за в’язкістю
білка)
·
Дослідження жовтка і зародкового диска. Ви бачите,
що жовток зберігає форму мішечка, не розтікається, бо він вкритий жовтковою
оболонкою, яка відділяє цю частину яйця від білку. У жовтку міститься основна
маса органічних поживних речовин, які сприяють формуванню нового
організму. Придивіться і ви побачите
зверху на жовтку маленький світлий горбик (плямку). Це — зародковий диск,
власне яйцеклітина, з якої після запліднення і починається розвиток
зародка.
·
Продовжимо
дослідження. Ви звернули увагу, що жовток знаходиться завжди в центрі яйця?
Уважно подивіться, що його утримує в такому положенні. Ви побачили білкові
канатики, які одним кінцем прикріплюються до жовтка, а другим — до
підшкаралупової оболонки. Завдяки канатикам жовток при перевертанні яйця
обертається навколо горизонтальної осі і
тому зародковий диск, не зважаючи на положення яйця, завжди знаходиться на
верхній частині жовтка. Поміркуйте, яке значення це має?
V.ЗАКРІПЛЕННЯ
ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Робота в групах. На картках завдання. Учні
обговорюють, один член групи відповідає.
І група: Скільки оболонок має яйце? Якими номерами на слайді позначено шкаралупу і підшкаралупову
оболонку. Як називається оболонка,
що відмежовує жовток від білка?
ІІ група: В яких частинах яйця зосереджені поживні речовини.
Вкажіть порядкові номери цих компонентів на слайді. Під яким номером зображено канатики? Яка їх роль у
яйці?
ІІІ група: Чим тупий кінець яйця відрізняється від
гострого? Під яким
номером зображена повітряна камеру на схемі будови яйця? Яке значення
надшкарлупової оболонки?
IV
група: Укажіть номер, під яким
знаходиться зародковий диск. Чим він є по суті? Чому зародковий диск при перевертанні яйця
завжди знаходиться зверху?
Обговорення
3 хвилини. Відповіді учнів
Пташине яйце можна назвати колискою нового життя й
добре укріпленою фортецею, де передбачено все: і міцні стіни, і місткі склади
продовольства , і добре продумана вентиляційна система. І для народження дива
необхідний всього 21 день.
Демонстрація відео
VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
УРОКУ
Як ви гадаєте, чому наш сьогоднішній урок називався «Диво життя»?
Вправа
«Кольоропис» (визначення настрою класу в кінці уроку)
Збір карток самооцінки
VIІ. Д/З. Параграф
21 в електронному підручнику. Випереджуюче домашнє завдання: підготувати
розповідь про виводкових і нагніздних птахів від їх імені (робота в групах)
Немає коментарів:
Дописати коментар